Přes 400 000
Slováků podepsalo petici za vyhlášení referenda o ochraně rodiny. Toto číslo
odpovídá 8 % obyvatel Slovenska. Tolik voličů nemá na Slovensku žádná politická
strana.
Při posledních volbách do evropského parlamentu zde byla volební účast
jen 13 % z těch, kdo mají volební právo. Petice žádá, aby se
v referendu dala občanům možnost rozhodnout, že na Slovensku nebudou
zaváděna žádná „nová práva“ ve stylu registrovaných partnerství, adopcí dětí
homosexuálním partnerem rodiče dítěte apod. Slovenský prezident Kiska nechce
svým spoluobčanům možnost vyjádřit se k těmto otázkám v referendu
poskytnout, i když podle zákona je povinen referendum vyhlásit, stačilo by na
to jen 300 000 podpisů! Kiska ale zákon obchází tak, že žádost o
referendum podal k přezkoumání Ústavnímu soudu.
Iniciátoři referenda
poukazují, že požadované otázky nemohou být protiústavní, neboť v nich jde
pouze o zakonzervování stávajícího právního stavu. V slovenských médiích i
na půdě Slovenské národní rady se tak vedou živé diskuze o tradiční rodině, ale
třeba i o tom, jestli má stát právo nalívat do hlav dětí genderovou ideologii,
s níž jejich rodiče nesouhlasí, proti čemuž je namířena čtvrtá otázka
navrhovaná k referendu.
Slovenští homoaktivisté
naopak vykřikují, že je třeba začít konečně zavírat křesťany, kteří si dovolují
veřejně odsuzovat jejich zvrácený životní styl. Takto odstartovali Slováci
bouřlivé diskuse o tradičních morálních hodnotách po vzoru Maďarů, kteří
nedávno uzákonili ústavu preferující křesťanské pojetí rodiny. Proti těmto
tendencím velmi tvrdě vystupují liberálové po celé Evropě. Argumentují, mimo
jiného, tím, že náboženství prý nesmí zasahovat do politiky. Tím ovšem vlastně
jen vyslovují dlouho skrývaný nepsaný zákon, na němž de facto staví liberální
republikánské zřízení od dob francouzské revoluce, a který říká, že
demokratické a moderní je to, co je protikřesťanské. Jsme tak v poslední
době svědky veřejné diskuze o samotném pojetí demokracie a státnosti. Možná se
institut demokratického státního zřízení dostává do jakéhosi kulminačního bodu,
za nímž „hrozí“ že se tento nástroj vymkne z rukou těch, kdo jej dosud
užívali k rozkladu a likvidaci křesťanské společnosti a morálních
principů, kterými se řídí.
Jakou cestou se dnes
mají ubírat křesťané, kteří touží po životě v státě řízeném Božími zákony?
Máme bojovat za Boží zákon demokratickými nástroji nebo se spíš usilovat o
změnu politického systém? V ČR v poslední době působí jakési Hnutí za
přímou demokracii, které se snaží nás přesvědčovat, že veškeré zlo pochází od
toho, že tu stále ještě máme málo demokracie, a že spravedlnost nastolíme
změnou respektive vylepšením politického systému. Politický systém je ale jen
prostředek, je to jakýsi nástroj v rukou řemeslníků, které pro celou
společnost představují, ti kdo tvoří veřejné mínění, její ideologové či
filozofové. Střídající se a mezi sebou válčící režimy dvacátého století jsou
vlastně přehlídkou několika ideologií v praxi. Už Platon snil o tom, že by
společnost měli řídit filozofové, ale oni ji také vždy řídí, i když jejich
nástroj má trochu delší rukojeť.
Volba nástroje má na
konečný výsledek práce velký význam, ale v podstatě závisí všechno na
úmyslu toho, kdo nástroj drží v ruce. Vezměme si řemeslo lodního tesaře.
Robinson na pustém ostrově bude s jednou sekyrkou 20 let pracovat na
zhotovení provizorního plavidla, ale nakonec se na něm zachrání a zbytek života
prožije v štěstí. Jinde bude celá loděnice vybavená moderními stroji a ta
v krátké době vyrobí celou válečnou flotilu, která uvrhne do neštěstí
statisíce lidí. Jistě loděnice je lepší než jedna sekyrka, ale vše záleží na
tom, jakými zásadami a idejemi se řídi člověk, který s těmi nástroji
zachází.
Politický systém to je
jen otázka preference jedné rozhodovací metody před druhou, stát je ale
v podstatě takový jakou ideologii či hodnotový systém uznává. Řešení není
v první řadě ve změně politického systému, ale v přijetí hodnot
evangelia Pána Ježíše Krista jako nejvyšší a závazné normy! Největším problémem
je, aby tento obrat myšlení nastal u křesťanů, pokud nastane, potom se změní i
veřejné mínění i systém řízení státu.
V.S.
Žádné komentáře:
Okomentovat